Dyscalculie

Over dyscalculie

Dyscalculie is een rekenprobleem waarbij er hardnekkige problemen zijn bij het aanleren en automatiseren van de basisvaardigheden van rekenen. Denk bijvoorbeeld aan rekenen onder het tiental, leren klokkijken en het aanleren van de tafels. Op latere leeftijd – wanneer er complexere rekenvaardigheden aangeleerd moeten worden – werkt dit vaak door.

Behandeling

Om aan te kunnen tonen dat er sprake is van dyscalculie moet een achterstand zichtbaar zijn en moet een kind extra hulp hebben gehad op school. Als uit het dyscalculieonderzoek blijkt dat er sprake is van dyscalculie, krijgt het kind een dyscalculieverklaring. Hiermee heeft het kind onder andere recht op extra tijd bij toetsen waarbij een beroep wordt gedaan op de rekenvaardigheden.

Dyscalculie is een leerstoornis die van blijvende aard is. Met de juiste begeleiding is er wel vooruitgang te boeken. Blitz Begeleiding sluit aan bij het huidige rekenniveau van het kind en maakt gebruik van materialen die passen bij de sterke kanten van het kind. Er wordt ingezet op het vergroten van het inzicht in de getalstructuur, het aanleren van strategieën en het handig gebruikmaken van de aangeleerde kennis en strategieën in een opzoekboekje. Veel kinderen met rekenproblemen of dyscalculie kampen met onzekerheid op rekengebied. Tijdens de begeleiding leren kinderen hun eigen sterke kanten in te zetten en leren ze omgaan met deze onzekerheid, zodat ze weer met plezier naar school gaan.

Lees hier meer over de tarieven en vergoedingen

 

Over dyscalculie

Dyscalculie is een rekenprobleem waarbij er hardnekkige problemen zijn bij het aanleren en automatiseren van de basisvaardigheden van rekenen. Denk bijvoorbeeld aan rekenen onder het tiental, leren klokkijken en het aanleren van de tafels. Op latere leeftijd – wanneer er complexere rekenvaardigheden aangeleerd moeten worden – werkt dit vaak door.

Behandeling

Om aan te kunnen tonen dat er sprake is van dyscalculie moet een achterstand zichtbaar zijn en moet een kind extra hulp hebben gehad op school. Als uit het dyscalculieonderzoek blijkt dat er sprake is van dyscalculie, krijgt het kind een dyscalculieverklaring. Hiermee heeft het kind onder andere recht op extra tijd bij toetsen waarbij een beroep wordt gedaan op de rekenvaardigheden.

Dyscalculie is een leerstoornis die van blijvende aard is. Met de juiste begeleiding is er wel vooruitgang te boeken. Blitz Begeleiding sluit aan bij het huidige rekenniveau van het kind en maakt gebruik van materialen die passen bij de sterke kanten van het kind. Er wordt ingezet op het vergroten van het inzicht in de getalstructuur, het aanleren van strategieën en het handig gebruikmaken van de aangeleerde kennis en strategieën in een opzoekboekje. Veel kinderen met rekenproblemen of dyscalculie kampen met onzekerheid op rekengebied. Tijdens de begeleiding leren kinderen hun eigen sterke kanten in te zetten en leren ze omgaan met deze onzekerheid, zodat ze weer met plezier naar school gaan.

Lees hier meer over de tarieven en vergoedingen

Heb je vragen of wil je kennismaken?

Neem gerust contact met ons op via onderstaand contactformulier.

Over Blitz begeleiding

 

info@blitzbegeleiding.nl

Mozartstraat 17

9722 EA Groningen

KvK-nummer: 75785102

Adres praktijkruimte* Helperplein:

Helperplein 23-5

9721 CX Groningen

*Niet geschikt voor mindervaliden

 

Heb je vragen of wil je kennismaken?

Neem gerust contact met ons op via onderstaand contactformulier.

Over Blitz Begeleiding

Over ons

info@blitzbegeleiding.nl

Mozartstraat 17

9722 EA Groningen

KvK-nummer: 75785102

Adres praktijkruimte* Helperplein:

Helperplein 23-5

9721 CX Groningen

* Niet geschikt voor mindervaliden